Skip to content
Critiques CD: Ariel Pink’s Haunted Graffiti | Mature Themes

Ariel Pink’s followup to his 2010 breakthrough Before Today takes a page right out of Frank Zappa’s playbook, but heavily affected with hazy new wave influences. Track after track evokes conflicting gut reactions to Pink’s bizarro sense of humor. He seems content to laugh at himself, but one can never be sure they’re in on the joke; perhaps most of all in “Symphony of the Nymph”, his fantastical self-portrait of a nymphomaniac rock-and-roller from Beverly Hills. Though amusing all the way through, the songs run a bit long at times with their guitar-and-bass-in-space excursions before you snap out of a synth-induced trance to a sudden tempo change or revelatory lyric. In “Early Birds of Babylon”, this moment comes at the top of a lengthy course of thick ambient rambling when Pink spurts his quirky take on scat-singing and then wonders aloud, “Hey, how does he do that?” Moments like this arise from time to time, where you feel you’ve been let in on the gag, but then Pink subsequently pulls out an absurdity like “Schnitzel Boogie” and we’re back to square one. Mature Themes is thick with these points of interest. But when an artist doesn’t take himself too seriously, this sort of obtuseness hits the right mark without being too daunting or alienating to enjoy.

Critiques CD: Divine Fits | A Thing Called Divine Fits

Difficile de parler de Divine Fits sans parler des projets anciens et présents de ses membres. Le chanteur et guitariste Dan Boeckner est un ex-Wolf Parade et ex-Handsome Furs, son homologue Britt Daniels dirige toujours Spoon et le batteur Sam Brown est un ex-New Bomb Turks. L’arbre généalogique du band semble le définir davantage que tout le reste. Après tout, les sonorités sont exactement à la croisée des chemins, et c’est quand même loin d’être une mauvaise chose. On a parfois l’impression que le groupe veut faire du indie-classic-rock, avec des références typiquement sudistes, alors que d’autres pièces rappellent fermement le bon vieux son des Wolf Parade ou de Spoon. Les douze pistes manquent parfois de cohésion – on n’a pas trop de difficulté à deviner qui est responsable de quelle pièce –, mais le résultat final est trop agréable pour s’en formaliser.

Plus de contenu