Skip to content
Critiques CD: Rae Spoon | I Can’t Keep All of Our Secrets

Marking a transition from folk to electronica with this new album, Montreal-based transgendered artist Rae Spoon offers something different to a genre which can feel redundant at times. I Can’t Keep All of Our Secrets is a heartfelt expression of loss, penned following the unexpected death of a friend. The contrast of Spoon’s honeyed vocals and the inhuman nature of computerized instrumentation emphasize the complexity of those inevitable existential issues following an event of loss. Pairing grief, existentialism and dance beats might seem counterintuitive, but what could make for better catharsis? And this is a sort of catharsis not restricted to Spoon’s personal experience with grief – songs like “Are You Jealous of the Dead?” feel relatable on a basic human level, the lack of humanity in the instrumentation being well accounted for in Spoon’s visceral vocal performance. January 19th at Casa del Popolo

Critiques CD: The Big Pink | Future This

Le glam, c’est comme la politique ou les galas: idéalement, on s’en passerait, mais il semble que leur place dans le monde ne soit plus négociable, donc on fait avec. Dans le genre britpop grandiloquent, mieux vaut donc encore s’attarder à ce quatuor londonien qu’à Muse, mettons. Avec ce deuxième opus, The Big Pink poursuit dans la lignée du salué premier A Brief History of Love (2009). La facture est froide, lustrée et nappée de claviers douteux («Give it up» et ses samples fromagés rappellent le Duran Duran de «Come Undone»), mais ses compositions sont bien ficelées et son univers est intrigant. D’un côté, le groupe marche dans la tradition britpop de Suede et The Verve, mais de l’autre, il semble piger dans une simplicité indie-pop plus américaine. «Hit the Ground» n’est pas sans évoquer The Shins et «The Palace» déploie un refrain très Weezer. Pas mal. 

Plus de contenu